Co czeka nas wraz z upadkiem wartości?

  • 9 maja 2022
  • Autor: Piotr Michalik

Coraz większy pęd do zysku, brak ładu, zasad, niska satysfakcja to główne przyczyny narastania nieetycznych zachowań w miejscu pracy i złości wśród ludzi. Czas na egzamin z zarządzania dla pracodawców i moment, kiedy mówi się: sprawdzam!

Wszystko zwykle zaczyna się od drobnego przerzucania winy na innych za własne błędy, wypominaniem złych decyzji, ukrywaniem prawdy w celu uniknięcia konfrontacji z przełożonym, zakłamywaniem wyników pracy i przypisywaniem sobie zasług innych. Na pozór drobne kwestie mogą okazać się bardzo kosztowne dla firmy. I niekoniecznie oznacza to, że zatrudniono złe osoby. W rzeczywistości może się okazać, że firma w pogoni za zyskiem nie zadbała o właściwą kulturę organizacyjną i standardy etyczne. Gdy pracownicy zaczynają przejawiać niewłaściwe zachowania w miejscu pracy ma to wpływ zarówno na właściwe wywiązywanie się z ich własnych obowiązków jak również, na jakość pracy współpracowników, panującą kulturę, a także na reputację całej firmy.

Jak wynika z najnowszego raportu EY (Światowego Badania Uczciwości w Biznesie 2022) w Polsce i na świecie skłonność do zachowań nieetycznych w ciągu ostatnich miesięcy się pogłębiała. Standard rozumienia i przestrzegania uczciwości stale się pogarsza. Szczególnie widoczny także stał się wzrost tolerancji dla zachowań nieetycznych wśród najwyższej kadry kierowniczej. Rośnie dysproporcja pomiędzy deklaracjami a rzeczywistym postępowaniem.

To wszystko sprawia, że wzrasta liczba firm decydujących się na nieczyste praktyki i działania sprzeczne z prawem. Pracodawcy coraz częściej przystają na tworzenie rekomendacji na zlecenie, kupowanie polubień, tworzenie nierzetelnych opinii na temat konkurencji, trollowanie na forach internetowych i pod postami na portalach społecznościowych. A internet powoli przestaje być już łatwym źródłem do pozyskiwania rzetelnych danych dla konsumentów.

Obecna sytuacja rynkowa i dynamiczne zmiany nie są jednak usprawiedliwieniem na akceptację żadnych nieuczciwych zachowań oraz receptą na przetrwanie tego okresu.

Gdy otwarcie widać, że zanika chęć do tworzenia trwałych wartości i budowania prawdziwego zaufania może okazać się, że szybko staniemy u progu fali kradzieży własności firmy, oszukiwania klientów i przełożonych, pogłębiającej się frustracji, nadużyć i przedłużających się zwolnień lekarskich pracowników. Nakręcona spirala złości może nie mieć końca i trwale odbić się na dochodach oraz być początkiem upadku działalności.

Czy czeka nas tylko czarny scenariusz? – to zależeć będzie w dużej mierze od przyjętej w firmie strategii, wdrażanych zasad i dokonywanych wyborów. Droga na skróty się nie opłaca, bo ile warta jest marka zbudowana na oszukiwaniu swoich klientów?

Znacznie lepszym pomysłem na rozwój firmy jest teraz zadbanie o przejrzyste reguły funkcjonowania i ich konsekwentne przestrzeganie. To czas mądrego zarządzania i budowania silnych zespołów pracowników. Być może czeka nas wiele zmian i poświęceń, ale warto zdać sobie sprawę, że zasady i wartości etyczne to fundament istnienia.

Ci, którzy to kwestionują, niech zwrócą uwagę, na bojkot wielu firm spowodowany obroną nadrzędnych wartości, jakimi są wolność, sprawiedliwość, zasady moralne i demokracja, bo udowadnia on, że nie ma zgody na wspieranie bezprawia, kłamstwa i chaosu! Warto pamiętać, że konsumenci bacznie i nieprzerwanie przyglądają się wszelkim poczynaniom firm. Lepiej więc nie trafiać na listę znienawidzonych podmiotów i omijać nieuczciwe praktyki.

Pamiętajmy także o naszych asach w rękawie! Zadowoleni pracownicy mają znacznie mniejszą skłonność do odczuwania frustracji, irytacji oraz braku cierpliwości. Gdy panuje wysoka kultura pracy, pracownicy są bardziej lojalni i chętniej biorą udział w dążeniu do osiągania lepszych wyników dla firmy.

Być może wielu przedsiębiorców czeka egzamin z zarządzania, którego zdanie będzie się opłacać!

Budowa stałego zaufania swoich pracowników, klientów i kontrahentów będzie w najbliższym czasie stanowić kluczową przewagę i sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji. To najlepszy czas na tworzenie dobrej firmy z zasadami, odpowiedzialnej, postępującej fair i takiej, która buduje piękną historię i której później nie trzeba będzie się wstydzić.

Jeśli zasady i reguły uczciwego biznesu nie są Ci obce, już teraz dołącz do Uczestników XXV edycji programu „Przedsiębiorstwo Fair Play”! lub
zadzwoń pod numer 22 630-98-01 i porozmawiaj z naszym ekspertem jak się wyróżnić, zyskać wiarygodną ocenę swojej firmy i właściwie tworzyć jej wizerunek.

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” już od 25 lat wskazuje klientom firmy godne zaufania, których produkty i usługi warto kupować. Rzetelność weryfikacji, niezależna ocena i audyt sprawiają, że uzyskany w programie certyfikat wzmacnia wizerunek firmy, a stała obecność w gronie laureatów stanowi o jej uczciwości i wysokiej kulturze działalności. Program co roku jest realizowany we wsparciu z wieloma partnerami przez Fundację „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” i afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej.

Powiązane wpisy

Skontaktuj się z naszym ekspertem
i poznaj szczegóły uczestnictwa w programie!

    Imię i nazwisko *
    Adres e-mail *
    Numer telefonu

    * Pola oznaczone gwiązdką są obowiązkowe.

    Instytucje wspierające
    Organizator i partnerzy

    Organizator Programu:
    Program afiliowany przy KIG:
    Patroni honorowi XXIV edycji:

    Korzystanie ze strony oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie, niektóre mogą być już zapisane w przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć na stronie: polityka prywatności.